Hírlevél feliratkozás
Fórum belépés
Felhasználónév
Jelszó
 
A pánikbetegség 11 leggyakoribb tünete
2015-01-26 tovább >>
Interjú pszichológusunkkal: A depresszió kognitív terápiája
2014-12-09 tovább >>
Cikk
 
Interjú pszichológusunkkal: A depresszió kognitív terápiája
2014-12-09
Nyomtatható változat!

Pszichocentrum: Kezdjük a meghatározással, mi is az a kognitív viselkedésterápia?

Pázmándi Ivett: A kognitív viselkedésterápia ma már széles körben elismert pszichoterápiás módszer. Számos kutatás igazolja hatékonyságát a depresszió, a pánikbetegség és egyéb szorongásos betegségek kezelésében. Van egyéni és csoportos formája is.

A kognitív viselkedésterápia két terápiás megközelítésből jött létre. A viselkedésterápia a tanulásnak, valamint a korábbi tapasztalatoknak tulajdonít nagy jelentőséget, ezzel szemben a kognitív terápia a gondolkodásmódot, az információ feldolgozását teszi felelőssé a tünetek kialakulásában.
Aaron Beck szerint a depressziós megbetegedések hátterében gyakran nem megfelelő gondolkodásmód áll, ami depressziós viselkedési, érzelmi állapothoz vezet. A terápia során a korábbi tapasztalatokból, neveltetésből beágyazódott kognitív torzításokat, negatív gondolatokat, hiedelmeket tárjuk fel és módosítjuk.
Pszichocentrum: Mondana egy példát arra, milyen gondolatokból indul ki a depresszió?
Pázmándi Ivett: A depresszió során a korai élmények járulnak hozzá a helytelen attitűdök, alaphiedelmek kialakulásához. („Semmire nem vagyok képes”) Később egy kritikus esemény kapcsán ezek a feltevések aktivizálódnak. (Munkahelyi elbocsátás) Ezek nyomán beindulnak a negatív értékelő folyamatok, majd ennek következményeként megjelennek az automatikus negatív vagy diszfunkcionális gondolatok. („Nem fogok munkát találni”) Ezen gondolatok mentén gyűrűznek be a depressziós tünetek mely testi, érzelmi valamint viselkedésbeli félreértelmezésekből fokozza és erősíti a tüneteket. (szorongás, lehangoltság, kisebbrendűségi érzések)
A kognitív szempontú állapotfelmérés során összegyűjtjük a problémával kapcsolatos információkat. Mikor, milyen helyzetben, milyen körülmények között jelentkezik a problémás viselkedés. Mik azok a tényezők, amik beindítják, fenntartják a folyamatot.
Pszichocentrum: Hogyan képzelhetjük el a terápiát a gyakorlatban?
Pázmándi Ivett:Megkérjük a pácienst, hogy jegyezze fel negatív gondolatait az ülések közötti időben. Írja le a gondolatait, a tüneteit, az érzéseit, a helyzetet, ahol a problémák jelentkeztek valamint a gondolatait. A terápia során megvizsgáljuk a feljegyzett mondatokat. Célunk, hogy a pácienst megtanítsuk arra, hogy idővel képes legyen megkérdőjelezni túlzó gondolatait és helyette más lehetséges, a valóságnak jobban megfelelő magyarázatokat keressen az adott problémára. Ez az úgynevezett kognitív átstrukturálás. Emellett még számos kognitív technika létezik. A terápia során olyan megküzdő stratégiák elsajátítása a cél, amelyeket a beteg hosszútávon alkalmazhat később fellépő problémák esetén is.
A kezelés hatékonyságát növeli az ülések közötti házi feladatok, naplók vezetése.
Kiegészítő módszer még a relaxáció, melynek segítségével a beteg képessé válik tüneteinek kézbentartására, csökken a szorongása, valamint az életminősége is javul.
Fontos, hogy olyan változásokat léptessünk a páciens életébe, amelyeket nem kampányszerűen, ideig-óráig tud betartani, hanem egész élete során. A cél, hogy a választott kicsi, de betartható lépések életük részévé váljanak, és így vezessenek tartós életmódváltozáshoz.

Cikkek Küldje el ismerősének
 

Cím: Budapest, XIII. ker. Véső u. 6.
Telefon: 06-30-460-1510
E-mail: info@pszichocentrum.eu
2008 © PSZICHOCENTRUM · Minden jog fenntartva!
4brainz - webdesign & development